Відкрита дискусія: Ціна приватизації

Проблемні аспекти приватизаційного процесу в Україні стали предметом організованої Київською школою економіки (KSE) дискусії. Модератором дискусії був Почесний Президент Київської школи економіки Тимофій Милованов.

У обговоренні взяли участь Торбьорн Беккер (Стокгольмська школа економіки), Тімур Бондарєв (юридична фірма «Arzinger»), Юрій Вітренко (Нафтогаз України), проф. Фабріцио Зукка, (SDA Bocconi School of Management), Юлія Ковалів (Національна Інвестиційна Рада при Президентові України), Нефьодов Максим (Міністерство економічного розвитку і торгівлі України).

Від Інституту економіко-правових досліджень НАН України в обговоренні законопроекту «Про приватизацію» брав участь аспірант та юрист відділу інституту Семен Яценко. Так, Семен Яценко підтримав правову позицію Тімура Бондарєва про необхідність розвитку законодавства України та додатково звернув увагу учасників на те, що запропонований законопроект містить як позитивні, так і негативні аспекти.

Позитивним можна оцінити визначення кола заборонених для підприємства під час приватизації правочинів; залучення інституту банківської гарантії до приватизаційного законодавства.

Даний законопроект містить і певні недоліки, до яких можна віднести допуск офшорних компаній до приватизації, звільнення покупця від сплати неустойки за невиконання фінансових зобов’язань тощо.

Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов прокоментував згадані недоліки законопроекту:

«Підняті запитання пояснюють, чому у нас немає приватизації зараз…Загальним девізом будь-якої дискусії щодо приватизації є припущення, що може трапитися щось погане…Ми вважаємо, що продаємо «скарб», і дуже боїмося, що прийдуть якісь злочинці і куплять цей «скарб». Особливо – іноземці. Щодо іноземців ми завжди дуже підозрілі. Ми переконані, що повинні встановлювати багато обмежень, дискваліфіковувати їх, перевіряти їхні документи, карати їх, якщо у них неправильні документи. Адже ми – державні діячі, ми повинні захищати активи нашої держави… Перш за все, ми повинні змінити дане сприйняття. Коли ми говоримо про приватизацію, давайте зрозуміємо правду: ми продаємо shitty-активи і буде вкрай складно знайти ефективного покупця для них, будь-якого покупця. Всі ці обмеження – вони дуже гарні для політиків, але для досягнення хоч якогось результату – вони дуже погані. Щодо офшорних компаній – так, це не зовсім добре регулювання, нам необхідно повністю допустити їх до приватизаційного процесу. Згаданий обмежений доступ – це компроміс для тих, хто вважає, що офшор – це «знак диявола», чи щось на кшталт. Так, дійсно ми повинні дискваліфікувати учасників з тих юрисдикцій, які не співпрацюють із FATF та тих, хто не може пояснити походження грошей. Хоча я не впевнений, що ми «відвоюємо» ці положення під час другого читання у парламенті, але ми докладемо максимальних зусиль. Те саме стосується неустойки – Ви можете назвати приклади того, коли покупець не сплачував державі кошти за приватизований об’єкт?… Тут Ви помиляєтеся, новий закон надає державі право покарати за допомогою механізму електронної гарантії, ми пересвідчуємося у тому, що кожний учасник аукціону приходить із банківською гарантією, що полегшує процес повернення грошей…Але загальний підхід до законотворення у нашій державі повинен змінитися…Нам необхідно рухатися швидко…»

Торбьорн Беккер (Стокгольмська школа економіки) зазначив, що масова приватизація без попереднього ухвалення законодавства, котре захищатиме інтереси держави та суспільства від свавілля ринкових учасників, може привести до негативних наслідків: Т.Беккер згадав негативний досвід Швеції, коли внаслідок приватизації виникла по-суті нова «ринкова» монополія, від якої споживачі та держава виявилися не захищені.

Юлія Ковалів (Національна Інвестиційна Рада при Президентові України) висловилася про те, що приватизація іноді призводить до того, що у руках власників приватизованих підприємств концентрується значно більший вплив, ніж у органів державної влади.

Варто наголосити, що сучасне приватизаційне законодавство містить деякі позитивні норми та інститути, котрі необхідно внести до обговорюваного законопроекту.

Запис трансляції події: https://www.youtube.com/watch?v=J3ul_8L092s&t=5111s