V Міжнародний Шумпетерівський форум «Економіка змін: інновації, стійкість, майбутнє»

1 – 3 жовтня 2025 року відбувся V Міжнародний Шумпетерівський форум «Економіка змін: інновації, стійкість, майбутнє», який проводився на базі Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Місія форуму: поширення і розвиток ідей Йозефа А. Шумпетера щодо інновацій, підприємництва та економічної еволюції в контексті сучасних викликів.

У межах комплексного наукового дослідження щодо інвестиційно-інноваційної детермінанти сталого економічного розвитку України (завдання 3 – обґрунтувати напрями вдосконалення координації та взаємодії в контексті формування та реалізації політики у сфері інновацій на рівні органів місцевого самоврядування) було підготовлено наукову доповідь на тему «Поліпшення координації та взаємодії щодо формування та реалізації політики у сфері інновацій на рівні органів місцевого самоврядування», яку оприлюднила д.е.н., професор, Заслужений економіст України, директор Луганської філії, завідувач відділу проблем міжрегіонального співробітництва ДУ «Інститут економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова НАН України» Заблодська І.В.

У доповіді було виокремлено проблеми, які вирішуються у межах реалізації комплексного наукового дослідження:

1. Фрагментованість інноваційної політики на місцевому рівні. Органи місцевого самоврядування часто розробляють власні програми підтримки інновацій без належної координації з регіональною чи державною політикою. Це призводить до дублювання заходів, неузгодженості пріоритетів, а також розпорошення обмежених ресурсів. Дослідження спрямовані на створення єдиного механізму узгодження та координації політики, що дасть змогу інтегрувати локальні ініціативи у ширший інноваційний простір.

2. Недостатня взаємодія між ключовими стейкхолдерами інноваційної сфери. На рівні громад відсутні сталі платформи для комунікації між місцевою владою, бізнесом, університетами, науковими установами та громадянським суспільством. Це ускладнює реалізацію спільних проєктів, впровадження наукових розробок у виробництво та залучення інвестицій. Дослідження дозволять розв’язувати цю проблему через включення інноваційних цілей в стратегію розвитку територіальних громад.

3. Обмеженість інституційної та кадрової спроможності. У багатьох органах місцевого самоврядування відсутні спеціальні підрозділи чи фахівці з питань інноваційної політики. Це призводить до формального підходу у розробці стратегій та неможливості якісно оцінити ефективність їх реалізації. Дослідження допоможе запровадити методичні інструменти для роботи з інноваціями.

4. Недостатня інтеграція інноваційної політики з економічним та соціальним розвитком громад. Інновації часто розглядаються як «другорядний» або цифровий напрям, що не пов’язується безпосередньо з розвитком місцевої економіки чи покращенням якості життя населення. Дослідження покликане довести, що інноваційна політика має бути наскрізною складовою стратегій розвитку громад, із конкретними індикаторами та цільовими орієнтирами.

5. Відсутність належної системи моніторингу та оцінки результатів інноваційної діяльності. Більшість інноваційних програм на місцевому рівні не супроводжуються систематичним збором даних, аналітичними оглядами чи незалежною оцінкою ефективності. Це створює ризик неефективного використання ресурсів і втрати довіри з боку бізнесу та громадськості. Проведення комплексних досліджень сприятиме впровадженню моніторингу, який містить індикатори стратегічного розвитку громад в частині реалізації інноваційної політики.

Детальніша інформація про захід за посиланням.