Судді, представники державних інституцій та науковці проти декодифікації господарського законодавства

02.12.2022 р. в Кловському палаці у приміщенні Верховного Суду відбувся круглий стіл, на якому були обговорені питання якості та ефективності роботи із забезпечення здійснення правосуддя господарськими судами, сталості судової практики та законодавства за участі суддів Верховного Суду, апеляційних та місцевих господарських судів, членів Асоціації суддів господарських судів України, народних депутатів України, представників органів державного управління, банківських установ, науковців.

Особлива увага була приділена  судовому захисту державного сектора економіки, застосуванню інституту господарсько-правової відповідальності.

Голова Верховного Суду Князєв В.С., відкриваючи засідання круглого столу, підкреслив провідну роль системи господарських судів у стабілізації економіки України, особливо в умовах воєнного часу, ефективну роботу місцевих, апеляційних і касаційного господарських судів. Важливу роль, як зазначив Голова Верховного Суду, у забезпеченні прав господарюючих суб’єктів, органів держави, всіх суб’єктів, що звертаються до господарських судів, відіграє матеріальне законодавство, фундаментом якого є Господарський кодекс України. Ініціативи щодо скасування останнього без врахування думки суддівської спільноти є невиправданими.

Різні аспекти позитивного застосування Господарського кодексу України в практиці господарських судів, Великої Палати Верховного Суду, ефективності діяльності господарських судів висвітлили у своїх виступах Ткаченко Н.Г. – в.о. голови Касаційного господарського суду, Рогач Л.І. – Секретар Великої Палати Верховного Суду, Богацька Н.С. – голова Асоціації суддів господарських судів України.

У своєму виступі народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Павліш П.В. відзначив високий рівень фаховості суддів цієї юрисдикції, необхідність зваженості при ухваленні рішень законодавчим органом, особливо в період війни.

Значну частину виступів учасники конференції присвятили висвітленню наслідків ідеї скасування Господарського кодексу України (далі – ГКУ), що міститься в законопроєкті № 6013 від 09.09.2021 року.

Голова Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) Піщанська О.С. зазначила, що законопроєкт про скасування ГКУ несе у собі великі ризики. ГКУ є основним актом регулювання підприємництва. Після скасування ГКУ всі висновки Верховного суду втратять актуальність, адже тлумачення надавалося саме стосовно чинних норм ГКУ. Зокрема, зараз АМКУ може приймати рішення про примусовий поділ суб’єкта господарювання, після скасування ГКУ це право АМКУ взагалі втрачає. Права Комітету вимагати перегляд ціни у  господарському договорі, яка встановлена з порушенням законодавства – аналогічно. Тобто, після скасування ГКУ АМКУ вже не зможе застосовувати свої інструменти. Скасування ГКУ призведе до абсолютно нової правової реальності у господарських відносинах.

Ольга Степанівна Піщанська підкреслила, що інвестори не будуть давати жодних коштів, якщо вони не будуть розуміти стабільні правила здійснення господарської діяльності на території України, і зараз не час руйнувати стабільну практику. 

Проти ідеї  декодифікації господарського законодавства висловилися член Наглядової ради ПАТ «Ощадбанк» Топанова Р.А., член Правління ПАТ «Ощадбанк» Мілютін А.Є., член Нагладової ради АТ КБ «Приватбанк» Сульжик Р.М., член Вищої Ради правосуддя Блажівська О.Є., професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка Рєзнікова В.В., член-кореспондент НАПрН України Подцерковний О.П.

Позицію НАН України щодо ідеї скасування ГКУ, змісту законопроєкту № 6013 до присутніх довів член Президії НАН України, директор ДУ «Інститут економіко-правових досліджень імені В.К.Мамутова НАН України», професор, Заслужений юрист України Устименко В.А., який зауважив, що на запит законодавця було надано експертний висновок Національної академії наук України, який свідчить про те, що законопроєкт має техніко-юридичні вади, які неможливо вирішити за рахунок законодавчої техніки, суперечить євроінтеграції України.

У висновку виокремлено 5 блоків вад. Законопроєкт про скасування ГКУ:

  • не відповідає Конституції України та принципу верховенства права;
  • створює загрозу національній та економічній безпеці в умовах воєнного стану;
  • характеризується високою ймовірністю корупційних ризиків;
  • суперечить міжнародним зобов’язанням України, зокрема, стосовно виконання вимог до правової системи нашої держави, вимог як до кандидата до ЄС тощо;
  • порушує принципи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Також законопроєкт суперечить позиціям Конституційного Суду України, може привести до руйнівних наслідків, як в правовій системі, так і економіці держави, особливо під час війни.

Інформація щодо круглого столу доступна на сайтах:

Верховного Суду: 1) https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1353758/

2) https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1354994/

Судово-юридичної газети: https://sud.ua

YouTube: https://youtu.be/c1xif8PEC2A

Право-ТВ: https://www.facebook.com/1pravotv/