Правове забезпечення реформи освіти в Україні

Директор Інституту, д.ю.н., професор Володимир Устименко та с.н.с. відділу проблем міжрегіонального співробітництва Луганської філії Інституту, к.е.н. Юлія Рогозян  взяли участь  у триденній Міжнародній науково-практичній конференції «Правове забезпечення реформи освіти в Україні», яка відбувалася з 17 по 19 червня 2015 року в КНУ ім. Тараса Шевченка за підтримки Європейської асоціації освітнього права і політики SOCIRES FOUNDATION (Нідерланди), Програми технічної допомоги та інформаційних обмінів (TAIEX), Генерального Директорату з питань сусідства і розширення Європейської Комісії  DVV INTERNATIONAL, Національного ЕРАЗМУС+ офісу в Україні, міжнародного фонду «Відродження».

image-20-06-15-10-37-5

Метою конференції було обговорення концептуальних засад реформи освіти України та нової редакції Закону України «Про освіту». Дискусія виявилася цікавою та інформативною, адже на заході були присутні високі гості: заступник Міністра освіти і науки України Інна Совсун, Голова Комітету ВРУ з питань науки і освіти Лілія Гриневич, Президент Національної академії педагогічних наук України, представники міністерств освіти та науки Латвії, Польщі, США, Естонії та Бельгії.

image-20-06-15-10-37-1

Робота проводилася не лише у лекційному форматі (17.06.2015), але й було створено окремі групи, які проводили засідання та працювали над розділами законопроекту (18-19.06.2015) за секціями:

  • право на освіту та шляхи його реалізації;
  • структура системи освіти;
  • забезпечення якості освіти;
  • управління закладами освіти;
  • управління системою освіти;
  • економічна діяльність у сфері освіти;
  • статус педагогічних і науково-педагогічних працівників.

Незважаючи на бурхливу діяльність в освітній сфері та велику кількість новацій, передбачається, що цей рік стане, так званим «кризовим». Сутність цієї назви  полягає в тому, що у зв’язку з дуже низьким рівнем народжуваності в 1999-2002 роках кількість випускників шкіл буде забезпечувати навіть держзамовлення на підготовку фахівців, не кажучи вже про контрактні місця.

Було наголошено, що вже зараз потреба в абітурієнтах покривається за рахунок альтернативних джерел – тих, хто з якихось причин раніше не отримав вищої освіти, хто вирішив отримати другу або третю освіту, а також іноземців, кількість яких стабільно зростає.

Діяльність ВНЗ здійснюється сьогодні в умовах зростаючої конкуренції. Це визначає політику установ вищої школи, які прагнуть залучити студентів, підняти свій рейтинг, стати конкурентоспроможними в сфері надання якісних освітніх послуг. Загальносвітові та загальноєвропейські тенденції розвитку освіти, ситуація, що складається в українській системі вищої школи, постійно вимагають глибокого і всебічного оновлення структури та змісту вищої освіти, послідовного і негайного впровадження інноваційних технологій навчання і виховання, модернізації всієї державної освітньої політики, перегляду не лише законодавчих основ функціонування вищої освіти, а й переосмислення самої місії вищої школи, її стратегічних завдань.