У науковій літературі, періодиці, зокрема колишні та нинішні народні депутати неодноразово висловлювали думку про необхідність ліквідації господарських судів, а заодно і господарського права як такого. І всі ці вимоги прикриваються нібито благими намірами, а саме: боротьба з корупцією, олігархічними структурами, приведення системи правосуддя у відповідність до європейських стандартів та іншими. Ймовірно, за задумом авторів цих закликів господарська діяльність в
Україні перестане існувати як така, а раз немає господарської діяльності, то не треба її регулювати, тобто немає потреби у господарському праві.
Потреба у господарських судах відпаде. Тільки незрозуміло, як повинні водночас зникнути численні ТОВ, АТ, фізичні особи-підприємці, а що робити з промисловими підприємствами, які всупереч усім труднощам все ще працюють. Загалом, якщо немає в державі господарської діяльності, то немає необхідності в господарському праві і процесі. Але якщо немає економічної (господарської) діяльності, то як може існувати країна? Таким чином не має альтернативи здійснення економічної (господарської) діяльності в державі, тому треба її регулювати, а для цього вкрай необхідне господарське право та господарський процес. Багаторічна практика існування господарського права і процесу продемонструвала, що лише це право і процес дають змогу на високопрофесійному рівні регулювати економічну (господарську) діяльність в України і за її межами. У випадку ліквідації господарських судів і господарського права економіка України буде втягнута в хаос, а враховуючи нинішню політичну ситуацію, це призведе до
повного колапсу в державі. Дуже важливе питання боротьби з корупцією, до якого необхідно ставитися виважено і комплексно.
Якщо погодитися з підходом, що для ліквідації корупції в системі господарських судів треба їх ліквідувати, то тоді потрібно негайно ліквідувати цивільні, кримінальні, адміністративні суди, митницю, фіскальні органи та інші органи влади і управління. Нещодавно у пресі активно обговорювався факт корупції в митних органах України, ми пам’ятаємо низку гучних затримань керівних працівників митних органів. Але всі розуміють, що без митних органів держава існувати не може, тому неможливо для усунення корупції ліквідувати митні органи, а отже, потрібно шукати інші способи боротьби з корупцією. Утопічність ідеї боротьби з корупцією шляхом ліквідації корупційних державних або судових структур продемонстрував приклад ліквідації ДАІ саме унаслідок корупційності цієї системи, а головне ті негативні наслідки, які цей необдуманий крок мав для держави.
Так чому ж існує думка, що без професійних господарських судів може існувати економічна система держави?Господарські спори мають специфіку, тому для їхнього вирішення необхідні високопрофесійні спеціалісти саме у цій сфері. До того ж на сьогоднішній день саме система господарських судів найпрофесійніша, про що свідчить якість господарського правосуддя в порівнянні з іншими юрисдикціями, обізнаність судів із особливостями здійснення господарської діяльності, її тонкощами. Принцип професіоналізму у сфері судоустрою є одним із основоположних європейських стандартів. Тому особливо актуальним є питання професіоналізму суддів, які розглядають господарські спори. На сьогодні збільшилась кількість корпоративних спорів, а також спорів, які пов’язані із рейдерським захопленням бізнесу, а ці питання настільки специфічні, законодавчо неврегульовані, що потребують глибоких знань законодавства у сфері господарювання. До того ж це стосується як норм матеріального права, так і господарського процесу.
Таких знань господарського права, процесу та досвіду вирішення спорів у сфері господарювання не мають ні судді загальної, ні цивільної, ні адміністративної юрисдикції. А для придбання таких знань та досвіду знадобляться роки кропіткої праці. Тому ліквідація налагодженої професійної системи господарських судів призведе до колапсу під час вирішення спорів у сфери господарювання, що дуже небезпечно для економіки всієї держави. Корупційні схеми у сфері господарювання нікуди не дінуться, а перекочують у цивільні та адміністративні суди. Тоді доведеться ліквідувати й ці суди. Такими методами держава може взагалі залишитися без судової системи. Зруйнувати систему господарських суддів, яка вибудовувалася протягом десятиліть незалежності України не складно, а виправити негативні наслідки таких бездумних дій буде надто важко, а в окремих питаннях неможливо.
Хіба ЄС вимагає руйнування всіх позитивних придбань системи правосуддя України? Наше першочергове завдання не втратити ті надбання, які ми маємо, а саме принцип спеціалізації, який передбачено Конституцією України і є запорукою ефективного та законного вирішення господарських спорів. Отже, зруйнувати систему господарського права і процесу не складно, а побудувати ефективну систему регулювання господарської діяльності на уламках, без врахування професійних підходів, позитивних напрацювань, неможливо. Корупція є у всіх гілках влади, а саме в законодавчій, виконавчій, судовій без винятку, тому доцільно не ліквідувати ці гілки влади, а забезпечити такі умови, які дають змогу позбутися корупційної складової.