Експорт та імпорт української продукції як частина бізнесу з Європою. Пошук покупців на ринках ЄС, укладання ЗЕД-контрактів та аналіз ризиків

3 червня 2015 р. провідний юрист Інституту Веста Малолітнева взяла участь у спеціалізованому практикумі від ЛІГА:ЗАКОН на тему «Експорт та імпорт української продукції як частина бізнесу з Європою. Пошук покупців на ринках ЄС, укладання ЗЕД-контрактів та аналіз ризиків». На семінарі були присутні представники підприємств, які вже мають досвід торгівлі з країнами ЄС, та суб’єктів господарювання, які тільки планують просувати свою продукцію на ринок ЄС.

Фото 1 (4)

Розпочався семінар з головного запитання: а чи готові українські товаровиробники експортувати свою продукцію на ринки ЄС? На жаль, статистичні дані та практика показали, що на даний момент через брак знань та інформації, відсутності напрацьованих зв’язків, невідповідності товарів вимогам ЄС, відсутності сертифікації, торгівлею на інших ринках (доступ до яких є більш спрощеним і орієнтованим на сировинну продукцію), відсутності державної підтримки експортної діяльності та ряду інших факторів відбувається різке падіння експорту до країн ЄС. Зокрема, зростання експорту у ЄС у 2014 р. становило всього 2,6% (в основному експортували с/г продукцію), більшість квот залишились не вибраними, за багатьма товарними позиціями експорт у країни ЄС взагалі був відсутнім.

Фото 2 (4)

Таким чином, протягом семінару розглядалися питання можливості виходу українських товаровиробників на ринок ЄС, зокрема було представлено алгоритм дій щодо просування товарів на ринках країн ЄС, а особливо способи пошуку контрагентів у ЄС. Розглянуто нормативно-правову базу у цій сфері, вимоги європейського ринку та уподобання європейців, окремі аспекти визначення країни походження товарів, преференційні режими у міжнародній торгівлі.

Фото 3 (2)

Проаналізовано документи, що регулюють відносини у сфері міжнародної торгівлі, зокрема Віденську конвенцію 1980 року про міжнародні договори купівлі-продажу товарів. Крім того, розглянуто практику використання та застосування застереження про форс-мажор у договорах міжнародної купівлі-продажу товарів, найбільш важливі терміни правил Інкотермс у торгівлі з країнами ЄС, порядок вирішення спорів, зокрема процедуру медіації, та ряд інших цікавих питань.

Підсумовуючи наведене, слід зазначити, що не зважаючи на всі труднощі та бар’єри для виходу на ринок ЄС, на семінарі було наведено ряд яскравих прикладів успішного ведення торгівлі певними українськими виробниками з країнами ЄС. Однак, цей успіх вимагає значних зусиль та вкладень протягом тривалого часу.