100 днів реформ. Контрольна проба: Коаліційна угода і Програма діяльності Уряду

Верх

20 березня у м. Києві відбувся громадсько-політичний Форум «100 днів реформ. Контрольна проба: Коаліційна угода і Програма діяльності Уряду». Форум було організовано Реанімаційним пакетом реформ та DRI в рамках спільного проекту DRI та Інституту Міжнародних Відносин КНУ ім. Тараса Шевченка, який фінансується Міністерством закордонних справ Німеччини.

Реанімаційний пакет реформ (далі – РПР) – ініціатива громадських активістів, експертів і журналістів, що об’єдналися для прискорення реформування країни.

Ідея створити РПР виникла в січні 2014 року на Майдані. Активісти вирішили спрямувати енергію протесту мільйонів людей у творче русло – реформування країни. Замість того, щоби говорити про розбіжності, разом взятися за реформи, які змінять країну для всіх громадян України на Заході, Сході, Півдні та Півночі. Навколо РПР об’єдналося понад 300 експертів, активістів, журналістів, науковців, правозахисників з 50-ти найвідоміших українських аналітичних центрів та громадських організацій. Учасники РПР разом розробляють законопроекти, добиваються їхнього ухвалення та контролюють втілення реформаторських законів.

Від Інституту економіко-правових досліджень участь у роботі Форуму взяла вчений секретар – к.ю.н., с.н.с. Ірина Кременовська.

VLUU L210  / Samsung L210

Заходи проводилися у Бізнес-центрі «Парус», де сьогодні зібралося багато гостей.

VLUU L210  / Samsung L210

Українські реформатори та європейські партнери України, такі як Венеціанська комісія Ради Європи, тривалий час вимагали прийняття суттєвих та широкомасштабних політичних реформ для подолання корумпованості й неефективності у політичній та економічній системах. Лише Венеціанська комісія опублікувала 73 детальні висновки по Україні з 1995 року. Євромайдан і розвиток подій після нього відкрили нове вікно можливостей для відмежування від минулого. Багато хто спостерігає за тим, чи використають цю нагоду українські реформатори. Було прийнято деякі значущі закони щодо впровадження реформ, але майбутнє ключових реформ залишається невизначеним, оскільки різні документи – «Стратегія реформ-2020» Президента П. Порошенка, коаліційна угода, програма дій нового уряду – вимальовують розмиту картину пріоритетів і планів. Найважливіший робочий документ – програма дій Уряду, містить найменше чіткої інформації про необхідні політичні реформи.

Під час відкриття Форуму з вітальними промовами виступили Томас Фреллесон, заступник голови Представництва Європейського Союзу в Україні, Франк Пол, керівник Групи підтримки ЄС для України у сфері правосуддя та внутрішніх справ, Анка Фельдгузен, Постійна заступниця Надзвичайного і Повноважного Посла Німеччини в Україні, Тарас Шевченко, Представник Ради Реанімаційного Пакету Реформ, Руслана Вовк, координатор проекту, Democracy Reporting International, Берлін.

Роботу Форуму було організовано за такими секціями:

  1. «100 днів успіхів чи помилок?»;
  2. Антикорупційна реформа. Регуляторна політика;
  3. Судова реформа. Реформа органів правопорядку;
  4. Децентралізація. Адміністративна реформа. Виборча реформа.

VLUU L210  / Samsung L210

Підсумки роботи кожної секції підбивалися у форматі дискусії між панелістами за участю модератора, після чого панелісти відповідали на запитання аудиторії.

VLUU L210  / Samsung L210

Розглядаючи реформи як єдиний і невідкладний шлях для добробуту в країні, депутати Верховної Ради, члени уряду, представники громадськості та міжнародних установ, а також науковці обговорили конкретні дії, які було здійснено відповідно до Коаліційної угоди та Програми діяльності Уряду, а також згідно з міжнародними стандартами та зобов’язаннями України перед Європейським Союзом.

VLUU L210  / Samsung L210Вкрай важливо було почути, які шляхи узгодження вже зараз напрацьовано різними учасниками процесу реформ щодо їх подальшого впровадження, а також провести аналіз власних помилок для уникнення їх повторення у майбутньому.

Як ішлося у резюме Форуму, що одержали всі учасники, основні реформи, проведені у 2014 році, включають реформу законодавства про прокуратуру, пакет антикорупційних законів, закон про люстрацію та новий закон про державні закупівлі. Закон про люстрацію був особливо суперечливим і був підданий критичній оцінці з боку Венеціанської комісії. В усіх інших сферах реформи ще тільки належить прийняти, не кажучи вже про їх впровадження.

З огляду на місцеві вибори восени 2015 року, децентралізація та виборча реформа мають ключову важливість і, своєю чергою, вони також потребують проведення конституційної реформи.

Інформацію підготував:

вчений секретар

к.ю.н., с.н.с. І.В. Кременовська